tirsdag 16. juni 2009

Loppis fynd

Hei og hoppsann. Jeg har vært på en nyoppdaget gjenbruksbutikk i dag. Det kan jo være at hele Kristiansand vet om denne butikken, bortsett fra meg, men for meg var den iallefall nyoppdaget. Det var en venninne av meg som fortalte om denne butikken som ligger litt på utsiden av byen, så jeg suste avgårde i bilen i ettermiddag for å se om jeg kunne finne noen skatter. Well, well, skatter og skatter fru blom. Jeg fant iallefall noe. Ut denne uken er det halv pris på alt, så stenger de for sommeren. Så det var jo i grevens tid at jeg kom meg ut dit. Jeg hadde nok blitt skuffet hvis jeg hadde kommet til et dørskilt som sa "sommerstengt".
Jeg fant et tekstil i glade farger, som kostet meg hele kr. 5,-. , som jeg skal spare på helt til jeg også kan begynne å sy lappeteppe. Jeg har nok et stykke igjen før jeg har nok stoffer, men dette er jo en fin begynnelse. Kaspara, Kardemomme, Dill Dall Nina, Marthe, Jeanette, Mina, bare for å nevne noen, syr lappetepper i fleng, så jeg er helt misunnelig. Men så har de jo klart å skaffe seg lekkerbisken stoffer også da. Og jeg nekter å kjøpe nye stoffer til slike prosjekter. De skal være brukt, det er jo liksom en del av greia.
Jeg fant også denne morsomme veldig victorianske metallbollen. Bak den sto det "Daher Decorated ware", og den er laget i 1971. Det synes jeg var så morsomt, så jeg tok den med meg. Jeg googlet litt på nettet og fant ut at det var masse forskjellig Daher til salgs både på ebay og andre nettsalgssteder. Jeg fant en maken til den jeg fant for 10 dollar, og jeg gav kr. 12,- for min. Hi hi. Her har jeg testet den ut i tallerkenhyllen, og synes den skal stå der en liten stund.
Her er noen detaljer fra bollen. Da jeg overtok den var den litt klissete, akkurat som om den har stått på et kjøkken i mange år uten å bli vasket. Blæh. Så jeg tok salmiakkvann og gjorde den gullende ren.
Jeg strever litt med å komme meg rundt til dere som legger igjen kommentarer, men vær så snill å ha tålmodighet med meg. Jeg jobber med saken og rekker noen stykker i løpet av dagen, men ikke alle. Ha en fin kveld, så er jeg plutzli på besøk hos deg også.....

15 kommentarer:

  1. Så deilig å komme hjem med skatter:) Du fant kanskje ikke så mye, men kvaliteten på det du fant var bra! Synes det fatet var ganske så festlig jeg også, likte blomstene på kanten:)
    Og så må jeg berømme festbordet du har dekket, så knæsjt! Kult med forskjellige servietter, det ga mye liv.
    Nå har jeg ikke vært så mye i bloggland siste uken, men har du hatt bursdag? Synes å skimte det mellom linjene:)
    Jeg ble jo rent sulten av å se på all den maten du har bilder av nedover her, hihihi, slurp! Jeg smakte forøvrig muffins med slik glasur på til en venninne av meg for litt siden. Farlig sier jeg bare. Det er noe av det beste jeg har smakt fra kakeverden.
    Yummi-yum
    Maya:)

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for hyggelig hilsen:) Så flott blogg du har!!

    Klem Anette:)

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg har som sagt byttet blogg nå, men på den forrige la du inn en kommentar om Høllen stranden. Jeg er litt kjent der ute, men syns det var noe ekstra kjent med bildene du la ut. Hilsen Kristin (tidligere Kristin`s hjem)

    SvarSlett
  4. Hei... er selv fra kristiansand.. Hvor ligger denne butikken?? Vi skulle hatt flere av de..:)
    Ha en fin onsdag i morgen:)
    Klem C

    SvarSlett
  5. Utrolig morro med loppemarkeder, fretex og bruktbutikker! Kan ikke få nok.. Jeg elsker stoffet du fant, syns det er kult med litt retro.. Jeg var nettopp på fretex, og er utrolig fornøyd med det jeg fant :) Har laget ett innlegg om tingene..Jeg har også tenkt å prøve meg på lappeteppe, vet du om en enkel oppskrift, evt en bok for nybegynnere? Klem fra Lena

    SvarSlett
  6. hihi så morsomt.. en sånn skål har jeg og.. ble hjem fra ett lopis, i en pose for 100kr :)
    Litt annet mønster, men ellers lik..:)

    SvarSlett
  7. Åkei, nå døøør jeg jo etter å få vite hvilken butikk dette er, har nemlig selv just oppdaget en ny bruktbutikk, kan det være den samme?;-) Klem B:-)

    SvarSlett
  8. Så fint fat du har fått deg ;-), og gratulerer med dagen som var! Bordet ble bare kjempe lekkert og i morgen tror jeg at jeg bare må prøve å lage pizzaboller. De så jo bare fantastisk gode ut!

    Ha en flott uke!

    SvarSlett
  9. SÅ KJEKT Å OPPDAGE EN NY (obs caps) butikk som har så mye fint! jeg håper jeg skal oppdage en ny bruktbutikk jeg og snart:-)

    ha en fin dag minmill!

    SvarSlett
  10. Åh tjusiga fynd! Tyget var ju helt fantastiskt :-) Jag ska nog ta en liten tur till Hela människan och eventuellt Eriks hjälpen i dag, två second hand-butiker här i stan. Kanske gör jag också några fynd :-)

    Ha en fin dag!

    Kram Tant Grön

    SvarSlett
  11. He he... Du la vel merke til at jeg holdt kortene godt trykket til brystet jeg også? Tenker AKKURAT som deg, så jeg måtte le litt her:-)
    Brennåsen har jeg allerede oppdaget, det var der jeg kjøpte den lille trekassen for litt tilbake. Nei, jeg tenkte på Kontakten i Vennesla. Enda lenger vekk fra byen, men jeg er stadig innom Lydias eller Strikkefeen eller hva de kaller seg, så da er det rett borti gata. Var der for første gang forrige fredag, og tenkte meg bort nå til fredag også (fridag!!:-) Billig var det også, synes Fretex er svindyrt for tida, kan jo liksågodt kjøpe nytt...
    Ha en super solskinnsdag, jeg skal jobbe 11 timer + i dag, så det er ingen fare for at JEG får nok sol iallfall:-( KLem B:-)

    SvarSlett
  12. Bra du fant noe som fikk bli med hjem da :) Var morsom den skålen da, og ekstra gøy når man finner ut at man har gjort et lite kupp på den i tillegg ;)

    Klem fra Verandasola

    SvarSlett
  13. skikkelig kult fat!
    så gøy å oppdage sånne butikker.

    SvarSlett
  14. Underbar tallrik!! Skulle gärna fått stå i min tallrikshylla, som aldrig verkar ha tid att bli målad, hihihi!!! Försöker också samla på mig tyger till lapptäcksprojekt, men det ligger också i framtiden, när det är så mycket som ska göras i trädgården i dagarna!!!

    Kramar Lycke

    SvarSlett
  15. Da lærte jeg noe nytt i dag, har nemlig 3 slike Daher skåler som jeg kjøpte for 5 kr stykket for noen år siden :)
    Jeg bruker dem til frukt og annet godt, og har t.o.m ett matchende stort serveringsfat til den ene skålen (dessverre har dette fått en stor ripe etter en uforsiktig gjest brukte en skarp kniv på fatet)

    SvarSlett

Jeg er avhengig av tilbakemeldinger fra dere lesere for at bloggen skal drives og være interessant. Gi meg gjerne ris og ros, alt tas imot med stor takk. Ha en fin dag!!!