fredag 6. februar 2009

Skrivebord til besvær


Hjeeelp. I går kom mannen og svogeren min bærende på dette gedigne skrivebordet. Må innrømme at jeg visste det skulle komme i hus, men inne i hodet mitt hadde jeg ikke noen formening om hvordan det ville ta seg ut. Jeg satt meg rett ned i trappen og kikket på beistet, og hjernen min jobbet i firedobbel takt for å finne løsninger. Her må det gjøres noe. Min umiddelbare innskytelse var at den skulle males hvit, MEN det får jeg ikke lov til av mannen. Dette er nemlig arvemøbel fra hans familie, og det har vært i slekten i over 100 år. Det respekterer jeg og jeg skjønner jo at maling ikke er et alternativ.


Så da må vi ty til andre midler. En flott bordlampe tenkte jeg måtte gjøre seg på denne pulten da. Denne lampen til Verner Panteon heter Panthella og den liker jeg veldig godt. Pris har jeg ikke sjekket enda.

PH 3/4 bordlampe til Louis Poulsen er også fin. Denne er i opalt glass.
Kaspara har en søster som forhandler lamper, og har snakket så varmt om denne lampen fra Christian Dell.....

..... og denne fra Jielde. Må innrømme at den Lilla varianten er helskjønn.
Skal prøve og lage en litt hyggelig atmosfære i denne kroken. Lurte på litt sånn nostalgiske familiebilder på veggen, en fin lampe, blomstervase, en kul stol mm. Tipper at dette blir mitt nye "sitte på kvelden å blogge sted"
Hvis noen av dere har noen bra tips til meg om lamper og annet stasj, så tas det imot med takk.

13 kommentarer:

  1. Hei Minmill :)Håper dette når fram før dere reiser..Må jo ønske dere en herlig helg på fjellet..Det er så deilig å komme seg bort og gjøre andre ting at hadde vi hatt hytte hadde vi nok brukt den veldig mye vi også..Nesten bare koselig med snø da..
    Skrivebordet er jo et flott møbel og med en lekker lampe til kommer det til å bli fint! Du har sansen for detaljer og har GOD smak så du skal ikke bekymre deg for "beistet" hihi!! Både Pantellaen og Jielde lampen står på min ønskeliste! Tror Panton koster rundt 3000,- og Jielde litt over 4000,-
    Den lille lyse fra Kaspara-tips hadde sikkert blitt veldig søt..
    Det kommer til å bli en koselig krok når du blir ferdig med stylingen..
    Da jeg flyttet på hybel som helt ung stod det et gammelt digert skatoll i stua og jeg måtte la det stå der ifølge huseier..Herregud som jeg dyttet og slepte det rundt for å få det best mulig..Snakk om "beist" haha!!
    Kos dere på fjellet i helgen og kjør forsiktig i snøværet! Klem fra Kardemomme :)

    SvarSlett
  2. Hei du.
    Synes skrivebordet ditt er fint jeg.
    Men kan skjønne tankegangen din.. hi hi...
    Jeg liker veldig godt Verner Panton sin lampe jeg, men det kunne kanskje vært kult med den lilla du viste her også..Herlig...
    Gleder meg til å se hvordan du løser dette fremover jeg.
    God helg til deg og dere.
    Fra Drops=)

    SvarSlett
  3. Hei,
    ja, det var ett stort møbel. Men det er jo litt hyggelig med noe som har vært så lenge i familien!

    God helg, hilsen Fredrikke :o)

    SvarSlett
  4. Ps.takk for hyggelig kommentar hos meg :o)

    SvarSlett
  5. hvamed glass plate på toppen med hvit under ??
    da blir det litt mingre majestetisk, men ikke ødelagt i det hele tatt, og så kan du jo eventuelt ha bilder under platen ??
    gor helg

    SvarSlett
  6. Foreslår hvit duk oppå, da blir det litt mindre mørkt og tungt :-) En "designlampe" med stålfot hadde sikkert også blitt fint i kontrast til bordet!

    SvarSlett
  7. Jeg syns det er hyggelig med ting man får av familien:) Hvis jeg var deg, så skulle jeg hatt en moderne stol til! Syns at skrivebordet var kjempefint, og det blir fint med en lillla lampe på:)

    SvarSlett
  8. Tjopp! Det var en fin möbel och jag är säker på att du kommer att kunna pynta den så att den kommer att passa perfekt hemma hos er! det är ju så fint med arvegods som har följt med i generationet, förstår att din man vill behålla den som den är. Med en modern lampa och din fina smak kommer det att bli grejt! ha det grejt:)

    SvarSlett
  9. Wow vilken fin blogg du har!

    Kram Gunilla i Singapore

    SvarSlett
  10. Wow vilka fina lampor :)

    SvarSlett
  11. Her var det mange gode ideer til beiste ditt, hehe. Vil si at det er et kjempe fint beist da:-D Likte tipset om en moderne stol til og selvfølgelig en av de tøffe lampene du viser frem. Du fikser biffen flinka:-D

    SvarSlett
  12. Heisann
    Ser du har sansen for lamper, DU også! Jeg er også litt hekta på lamper, og har en nestenkopi av en PH-lampe på kjøkkenet. I love it!
    Ønskedrømmelampa mi er BEST LITE, og det skal være en sort vegglampe (sånn med arm) i en mørk krok på kjøkkenet. Må bare overbevise mannen om at den SKAL vi ha! he he..
    Jeg ville blanda veldig moderne ting og gammelt sammen med dette beistet, for da vil det ikke se så bastant ut, ligsom.
    Hva med et lyst "Shaggy" teppe under(rund form), noen bilder med stålrammer på veggen, en av lampene dine og en Alvar Alto vase med friske blomster, eller feks med kaktus oppi. Tror jeg hadde vært fint, jeg. Iallefall lykke til Gleder meg til fortsettelsen.

    SvarSlett
  13. Hei Minmill
    Skulle ha svart på dette innlegget for flere dager siden, men det gikk i glemmeboksen.
    Så staselig og fornemt skrivebord dere har arvet!
    Hvis det var min krok hadde jeg kanskje gjort følgende:
    Ville hatt en litt rå stol til; gjerne Eames eller en morsom industriell variant.
    Kunne godt tenkt meg den lilla Jielde-lampa på bordet for å få inn litt farve. Kanskje ville jeg hatt et morsomt mood-board over med fint stoff som underlag. Samle bilder av jentene, og annet inspirerende- Eller hva med en tallerkenhylle til tidsskrifter, bøker for å få farve?
    Eller har du sett disse morsomme hvite kassehyllene en kan bruke flere av? (Søstrene grene har blant annet)
    Kanskje kunne dere hatt et frodig plastteppe på gulvet for å sprite det opp. Lilla Jielde-lampe og lilla/lyst plastmatte hadde sikkert vært lekkert.
    Vel, dette var mine tanker. Ser du har fått mange fine tips og ideer. Blir spennende å se hvordan det blir til slutt. Ville ikke se skrivebordet som en begrensning, men et stilig og personlig møbel ikke alle har. Lykke til!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett

Jeg er avhengig av tilbakemeldinger fra dere lesere for at bloggen skal drives og være interessant. Gi meg gjerne ris og ros, alt tas imot med stor takk. Ha en fin dag!!!