fredag 8. januar 2010

Trappen vår skal pusses opp - endelig!!!



Trappen opp til loftsetasjen.

Endelig - i dag klarte jeg å bestemme meg for hvilken skjebne de to trappene våre skal få. Vi har bodd i dette huset i ...tja, tror det er litt over fire år nå. Jeg må si det er utrolig hva man kan venne seg til når man bor et sted lenge nok. Trappen har liksom bare stått der den, men med planer om å gjøres noe med, men den har alltid blitt skjøvet til side. Rekkverket med glass fikk vi laget da gulvet ble lagt, så det skal ikke legges skjul på at trappen skal males hvit.

Trinnene i trappen har innfelt teppe...som er blått. Hele trappen er beiset slik at det skal ligne på eik. Vi har hatt tre muligheter å velge mellom:
-male den + nytt teppe
-male den + legge parkett i trinnene
-slipe ned trinnene og male

.......valget falt på den siste løsningen. 
Trappen ned til kjelleretasjen.

Så nå blir det slipe og malerjobb her i huset. Slipingen får noen profesjonelle ta seg av, men malingen blir det nok meg som må gjøre, og det skal jeg gjøre med glede.

Da ble det visst litt blogging likevel. Håper ikke det blir lenge til neste gang jeg titter fram her. I helgen skal mann og store M på hytten, mens jeg blir hjemme med lille M og koser meg. Vi skal blant annet i bursdagsselskap til en skjønn liten jente....

Ønsker alle dere der ute en god helg med herlig vintervær.

19 kommentarer:

  1. Det er en stor jobb å male trappa, har selv hvit malt trapp... Men den store jobben er virkelig verdt det for resultatet er fantastisk...
    et lurt tips er å tilsette litt fin sand til malingen på blir trappa trygg å gå på så slipper du antiskli, dette fikk ikke jeg vite om før etter jeg hadde malt, så nå har vi antiskli, da malt trapp er veldig glatt....
    ha en super helg ;)
    klem victoria

    SvarSlett
  2. å, DET kommer til å bli så fint!!!!
    MEN itt av en jobb ja;-) Ha en mega fin helg da - alene med et barn!

    SvarSlett
  3. Hei!
    Har akkurat begynt å følge deg, og liker bloggen din veldig godt!
    Men nå føler at jeg må advare deg!

    Vi har hvitmalt trapp - og det er veldig pent, men det mest upraktiske jeg noen gang har vært borti. Man kan koste og vaske den så mye man orker, men den ser alltid skitten ut! Støv og rusk legger seg der med en gang!!

    Spør i malingsbutikken om det finnes maling som ikke "adopterer" all støvet det kan finne i hele nabolaget. Kanskje matt maling... ikke vet jeg.

    Vi har sklitape fra IKEA ytterst på trinnene for at det ikke skal bli så glatt, men har vurdert et form for teppe.

    Uansett - lykke til med jobben og håper du får det så fint som du ønsker! Jeg sitter i Bergen og følger spent med! :-)

    Fortsett med den koselige bloggingen din!

    :-)
    Anne

    SvarSlett
  4. Heisann!
    Gratulerer med beslutningen :) Det er deilig når det er gjort! Men fytti for en jobb(må bare si det - for jeg trodde det var fort gjort), men det fantastiske er at resultatet blir så flott!

    Ønsker deg en kjempefin helg! Stor klem fra Livy

    SvarSlett
  5. Lykke til med jobben!
    Vi valgte løsningen med å legge parkett i trinnene, var fornøyd med det - men parkett blir jo fort slitt i en trapp fra gangen... Så neste gang sliper vi og maler :)

    God helg til deg
    Klem fra FlorasFrue

    SvarSlett
  6. Hei på deg Anne :))

    Jeg vet at hvit trapp er totalt upraktisk mht. støv osv. Men jeg er innstilt på å "se alt" støvet. He he. Min instilling går på at jeg tar konsekvensen, og skal gå over trappen flere ganger i uken med en klut. Det vil jo vise seg om jeg synes det er gøy. Et annet triks er jo å ha dunkel belysning i trappen slik at jeg ikke ser støvet. Eller simpelten ta på støv filteret foran øynene....
    Foran på trappenesen kommer vi til å montere en alu-list eller gjør som Victoria sa, å blande sand i malingen.

    Jeg er takknemlig for at du sier fra. Det er jo mange feller å gå i underveis i en oppussing.

    Artig å høre at du følger med fra Bergen. Skal stikke innom deg også en tur hvis jeg bare får vite hva bloggen din heter :)))

    SvarSlett
  7. Jeg hadde veldig gjerne blitt med deg på joggetur! Jeg liker godt å jogge faktisk! Når jeg først kommer igang altså ;)Heller det enn å trene i flokk på studio som ikke er min greie i det hele tatt.
    Visst er det herlig å løpe rundt i marka. Enten med venninne eller musikk på ørene. Og FOR en deilig følelse det er etterpå! Hadde jo vært supert å ha deg i nabohuset da :)))
    Så moro det skal bli å følge trappeprosjektet deres!
    Litt av en jobb å male trapp men du verden så stor forskjell det gjør når man maler mørkt treverk hvitt! Det kommer til å bli superfint.Jeg har lignende planer for vår trapp men må vente til våren. Selve rekkverket er allerede hvitt heldigvis men trinnene er i en rødbrun blank lakk som ikke er fin i det hele tatt. Skal bli utrolig deilig å få det helt hvitt. Dere får kose dere i helgen dere to som er hjemme!
    Vi skal ha min niese på besøk og gleder oss til det. Hun er 11 måneder yngre enn datteren vår og de er gode venninner. De har lagt noen planer på egenhånd så jeg blir litt til overs men jeg har ingen problemer med å tilbringe noen timer med symaskinen min.
    Blir nok litt blogging også :))

    SvarSlett
  8. Her er jeg igjen..Så plutselig kommentaren fra Anne.
    Du vet det sikkert allerede men det finnes maling som passer spesielt for trappetrinn. Den innehoder små sandkorn som gjør trinnene sklisikre..
    Jeg kommer til å bruke denne varianten..

    SvarSlett
  9. Åhh det kommer att bli såå fiint med en vitmålad trappa. Jag önskar såå att vår trappa skulle vara vitmålad oxå... och någon gång i framtiden så kommer det att bli av. Jag kan tänka mig att det är ett mastodontjobb men såå värt besväret ;-) Ser fram emot att få se resultatet sedan...

    Kraam Lotten

    SvarSlett
  10. Hei. Gleder meg til å se reaultatet av dette. Har nemelig en forferdelig furutrapp, tenk å sette inn en furutrapp i et hus fra 2008?!?! Hallo... Så det blir nok sliping og maling på meg også etterhvert.

    Ønsker deg og dine god helg.

    SvarSlett
  11. Åh det blir sikkert kjempe pent. Gleder meg til å se resultatet, alt blir så mer luftig og lett med hvitt :-)

    SvarSlett
  12. Kom over bloggen din. Her var det mye fint! Kommer tilbake igjen.

    SvarSlett
  13. Hej!
    Kommer att bli superfint tror jag. Vi har en furutrapp som skulle behöva målas vit. Men vet inte när vi ska orka ta tag i det projektet...

    SvarSlett
  14. hurra for ny trapp.
    vi malte den i sommer..og er stor fornøyd!!!

    SvarSlett
  15. Heisann!

    Ja, jeg er helt enig. Hvite gardinstengehadde gjort seg veldig. Jeg vurderer å handle inn noen superbillige fra ikea - for spraylakk frister ikke - iallefall ikke i denne kulden! Det blir en midlertidig løsning - for vi flytter om ikke så altfor lenge :) Håper jeg....

    Gleder meg til å se trappen deres. Litt av en jobb ja. Jeg personlig er glad i parkett i trappen også - men det ser definitivt finest iut når den er helmalt :)

    Lykke til videre! klem

    SvarSlett
  16. Hvit trapp er vakkert ! Vi malte vår i oxan gulvmaling, og den er like fin idag etter tre års daglig bruk.
    Det er en vannvittig jobb, men verdt det !

    Herlige bilder i innlegget over !

    God Helg :)

    SvarSlett
  17. Vi skal også pusse opp trappen hjemme, så her skal jeg følge med! Blir det ikke veldig glatt når dere kun skal male?

    SvarSlett
  18. Takk for svar! :-)
    Sandkorn hørtes smart ut, skal se litt nærmere på det. Er ikke så fan av slike metallister, men de finnes muligens i penere versjoner enn det jeg har sett.

    Ellers vurderer vi teppe (våre trapper er helt rett), men synes det er veldig dårlig utvalg på den fronten.

    SvarSlett
  19. Hei! Kom over dette innlegget nå, og siden trappen din var helt lik min, måtte jeg innom for å se etter tips. Jeg har levd med den grusomme trappen i 11 år (!!!) nå, og gremmes hver gang jeg går i den. Men jeg har til nå ikke klart å finne en god måte å pussen den opp på. Har du noen tips? Hvordan gikk det bare å slipe ned og male? Ville du valgt annen løsning i dag? Blir ufattelig takknemlig og glad for gode råd og svar! 😊😊

    SvarSlett

Jeg er avhengig av tilbakemeldinger fra dere lesere for at bloggen skal drives og være interessant. Gi meg gjerne ris og ros, alt tas imot med stor takk. Ha en fin dag!!!