torsdag 5. november 2009

Header/Collage oppskrift

Det å lage header til boggen gjøres på samme måte som å lage et collage bilde. Gratis programmet Picasa er min gode venn når det kommer til bilderedigering og collager. Dette programmet er Googles gave til de som ikke er innehaver av dyre redigeringsprogrammer. Programmet kan lastes ned på http://www.picasa.com/. Dette programmet vil også fungere som et bildearkiv. Last det ned og se, og prøv og gjør deg litt kjent.

1. Velg ut de bilder du ønsker å ha med i din collage
2. Klikk KOLLASJ knappen i programmet
3. I kollasje og instillinger og velg om bildene dine skal stables i rutenett, stabel, mosaikk el.
4. Til slutt velger du LAG FOTOMONTASJE.

Da ligger de lagret et fotomontasje bilde på din pc.

NB! LAG BILDENE DINE I RIKTIG STØRRELSE FOR OPPLASTNING TIL INTERNETT!
Når collagen eller bildene dine er riktig laget, så må de justeres slik at de ikke blir for "tunge" å legge inn på bloggen. Når jeg selv tar bilder, blir hvert bilde ca. 2Mb, og det er for at jeg skal ha muligheten til å skjære ut et lite utsnitt av bildet. Picasa har så vidt jeg har forstått, ikke mulighet til å endre størrelsen på bilder. I min verden bruker jeg Microsoft Office Picture Manager, som følger med MS Office. Men det er jo ikke alle som har dette installert. De fleste har et bildeprogram som følger med et kamera eller en skanner, og der er det i de fleste tilfeller mulig å justere størrelsen på bildene. Jeg pleier å lagre bildene mine i bredde 700px. Siden bloggfeltet mitt er 620px (ref forrige innlegg) så velger jeg 700px for at ikke bildene mine skal fremstå som "kornete" og da er det litt "å gå på". Bildene pleier ikke å bli større enn ca. 200kb etter den operasjonen.

SÅ ER DET BARE Å LASTE OPP KOLLAGER OG BILDER OG LAGE MASSE GØYE BLOGGINNLEGG.

FOR Å LAGE EN HEADER gjør du akkurat det samme som beskrevet. I min header så er f.eks. mønsterbakgrunnen også et bilde samt de to andre bildene som er med.

Først har jeg tatt bakgrunnen og lagt til tekst i Picasa, se bilde over. Bruk ABC tekst, en funksjon som gjør at du kan velge skrifttype, størrelse og farge på teksten. Teksten kan også tiltes i alle vinkler.

Når bakgrunnsbilde er ferdig, lager du en kollasj som beskrevet over, så velger du funksjonen BILDESTABEL i kollasj bildet. Her kan du legge på bilder i og skalere dem i alle størrelser, og skråstille dem om du vil.

Til slutt så har du en fin header som du kan legge inn i bloggen. Sjekk at bildestørrelsen er korrekt. Min header er 700px bred.  Siden min totale bloggbredde er 950 px, synes jeg det er fint når headeren er smalere enn bloggbredden.

så går du inn i blogginstillingene dine på UTFORMING, OVERSKRIFT (rediger). Kryss av for bilde og legg inn bilde.  PLASSERING velg: istedet for tittel og beskrivelse.

Nå vil headeren din legge seg øverst i bloggen og være din signatur til alle som kommer innom og besøker deg.

Jeg må innrømme at dette var veldig vanskelig å forklare. For de som er litt kyndige med data, er ikke dette vanskelig, men for de som er "grønne", så føler jeg at jeg har hatt problemer med å lage en lett forklaring. Men er det noe du lurer på så ikke nøl med å sende meg mail på minmill@live.no

19 kommentarer:

  1. Tusen millionar !!! :)
    Veldig snilt av deg!

    SvarSlett
  2. Takk for forklaringen. Den skal jeg prøve ut.

    SvarSlett
  3. Kjære Minmill!
    Så søt, hjelpsom og ikke minst teknisk du er!!!
    Tusen takk for forklaringen! Det har sikkert kostet deg en del tid å gjøre dette!
    Litt mer knotete var det enn jeg trodde faktisk. Jeg trodde jeg kunne klare å få det til med de hjelpemidler vi har her på Blogspot.
    Dette må jeg prøve på en dag jeg har masse energi og overskudd! Men først må jeg bli ferdig med julemarkedet i Larvik i slutten av måneden.
    Tusen takk for lang koselig kommentar! Sandefjord som den nye interiør-metropolen,hi,hi!
    Du må si i fra om dere reiser hit. Hadde vært koselig å bedt dere oppom på noe mat og litt skravling.
    Sender deg en mail en av dagene jeg.
    Her er jeg blitt frisk som en fisk. Skiftet akkurat sengetøy. Ikke fristende å legge seg i tøy en har snufset og hatt feber i.
    Eldstemann har nå moderat feber og allmenntilstanden er god. Han blir hjemme i morgen, og så håper vi på en ny frisk uke fra mandag av.
    Far i huset er ferdig med "perioden" nå i kveld, så nå får vi endelig sett han litt mer.
    Først i dag fikk jeg handlet "Boligliv", og JA jeg ble inspirert som så mange andre.
    Begynte med en stor julestrømpe i lillatoner. Hva ellers?
    Nei, nå er det like før jeg slenger med i loppekassa. Kanskje jeg skal innta den med en liten salto for å markere at jeg er frisk!
    Ha en god natt, Minmill og en lys morgendag! Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
  4. Du är så gullig! Alla måste inse det:) så mycket du delar med dig!
    Jättefint är det på din blogg också, ljuvliga färgkombinationer.

    SvarSlett
  5. ah..du har jo så kontroll.
    og så snill som deler.

    SvarSlett
  6. Er ikke akkurat noen datanerd...men dette må jeg prøve;-) Takk skal du ha!

    SvarSlett
  7. genialt minmill!! ganske enkelt genialt! takk for din kunnskap:-)

    SvarSlett
  8. yoho...
    neimen så moro..
    DU er så flink til å forklare assa...supert.
    Og du...Riktig god helg til deg også snuppelupp=)
    Klem
    Skal hente mini på skolen
    Dropsa

    SvarSlett
  9. Du er supersmart på pc`n!!! kan ikke du være naboen min, da, og hjelpe til med headeren i min blogg?
    Jeg skulle gjerne hatt et stort bilde øverst, men får kun et lite, som blir helt feil! Derfor må jeg repetere bildet, for å fylle ut.
    Og jeg som har jobbet på Reklamebyrå i mange år!!!!! men jeg er ikke særlig god på Pc, men jeg vet jo hvordan jeg vil ha det!!
    Ønsker deg en superduper helg!!

    SvarSlett
  10. Så snill du er som tar deg tid til å forklare det for oss. Da har blitt Blogglandias blogge-data-ekspert :-) Mulig jeg prøver meg på dette når jeg har tid og ikke minst tålmodighet. Ønsker deg en god helg. Deilig med friiii! :-)

    SvarSlett
  11. Tusen takk for en super forklaring! Til og med jeg fikk dette til!:) Iallfall nesten... Headeren ble litt rar størrelse....
    Men jeg klarte iallfall å lage en, og jeg fikk bloggen min bredere!:)
    Så igjen - tusen takk!:)

    SvarSlett
  12. takk! der hjalp du meg til å spare penger... haha..hadde tenkt å kjøpe et bilde redigeringsprogram, men det gidder jeg ikke nå!
    :-) ny har jeg laget meg ny header! jippi, endelig...

    SvarSlett
  13. Ha en kjempe søndag Minmill=)
    Stooor klem fra ei som var på rangern i går..hoho...Leeenge siden sist denne damen inntok alkohol...tørst jeg nå..hm...hvorfor..ha ha...
    KLEM:
    Drops

    SvarSlett
  14. Hei hei.
    Så du var på hyttetur du ja..så deilig. Savner hytteturer. SOlgte hytta vår for 3 år siden og det er jo et sted vi var hver helg siden jeg ble født...Litt tomt da.
    Jo du..slå ut håret er digg..pynte seg litt med leppestift å greier..hoho...Så litt sånn her blir det nyttårsfest ut jeg da..det jøkke no. Litt overdressed...hoho..
    Forkjøla?..uff å nei...bli frisk bli frisk...
    SUnnehetsdronninga ja..hoho...Spiser godis og drikker brus akkurat nå da så..ekke bra vettu..
    Vel, her blir det litt årnings før hele bølingen på to kommer hjem att. Kanskje forberede litt middag jeg da..som den gode husmora jeg er..JAAA da!
    Sender deg en klem
    Og ha det gøy.
    Drops

    SvarSlett
  15. 1000 takk for hjelpen:) Ved hjelp av deg, fikk jeg meg en ny header!! Det blir flere besøk hos deg når jeg trenger hjelp:):)

    SvarSlett
  16. Vad god du är vännen som visar hur du gjort!!!! Måste testa detta någon dag...när jag är lite pigg och smart, hihi...känner mig lite hängig idag!! Men du såg ju att jag pysslat lite på egen hand, med hjälp av goa Marias (Jag blommar) o hennes expertis!!!
    Jättefin headern din blev!!!

    Kramhögar Lycke

    SvarSlett
  17. Så fin header du har fått! Likte juletreet. Og så fin bloggen din er blitt, med store bilder! Jeg har styrt litt med det samme selv,det blir litt frem og tilbake, som du sier. Akkurat nå ser det ut som det kan være en feil som gjør at at det ikke går an å kommentere? men det går seg vel til. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  18. Supert forklart, akkurat det jeg var ute etter. Jeg er i ferd med å opprette blogg, og det er mye å sette seg inn i når man ikke har så masse datakunskap. Takk for hjelpen.

    SvarSlett

Jeg er avhengig av tilbakemeldinger fra dere lesere for at bloggen skal drives og være interessant. Gi meg gjerne ris og ros, alt tas imot med stor takk. Ha en fin dag!!!