mandag 19. oktober 2009

Årets beste lamme middag

Lørdag formiddag koste jeg meg med å dekke bord, pynte og rydde i huset før middagsgjestene kom. Fordelen med å ha besøk, er at man får et ekstra gir og får ordnet ting som ikke er ordnet før. Jeg har en evne til å få hengt opp bilder i sånne situasjoner jeg. Men denne gangen fikk jeg byttet ut alle knottene på stolbenene på syveren stolene. Nå er det ikke skrapelyder mot parketten lengere.
Temaet på borddekningen denne gangen ble lilla/rosa, men det er mest fordi at jeg bare har disse brikkene å legge på bordet. Jeg ønsker meg egentlig en fargerik duk jeg kan legge på bordet, så jeg tenkte jeg skulle ut å få handlet meg 2,5 meter med herlig tekstil. I tilfelle du lurer, så fikk gjestene bestikk å spise med, det er bare meg som var litt rask med å ta bilde av bordet denne gangen. Jeg hadde jo tenkt å ta bilder av maten vi laget, for jeg synes retten hørtes så spennende ut. Men i lurvelevenet som er på et kjøkken rett før servering, klarte jeg altså ikke det. Får nøye meg med et bilde fra oppskriftsheftet. Dette er altså fylt lammestek hvor fyllet er fetaost, soltørkede tomater, hvitløk, timian mm. Det smakte helt himmelsk. Ved siden av laget vi brun saus av kraften, amaldine poteter og garnityr av tomater/sjalottløk/ruccola. (oppskriften finner du i de små brosjyrene som ligger ute i butikkene, og hvis ikke du finner den, så ta kontakt)

I dag har vinduspusseren vært på besøk hos oss, og nå som det vinduene er blanke og klare måtte ta et bilde av de herlige høstfargene på utsiden av stuevinduene våre. Jeg tipper at om et par uker til er det ikke et løv igjen på trærne. Jeg elsker denne årstiden med de flotte fargene.

I forbifarten før jeg dro inn på kontorplassen min igjen, fikk jeg knipset et bilde av noen av vasene. Det var jo litt høststemning over disse også.

25 kommentarer:

  1. Så nydelig bordoppdekning. Også de gule blomstene midt i! nydelig:-)

    Ikke sant det er flotte farger ute. Fryd for øyet:-)

    ha en fin ukestart Minmill!

    SvarSlett
  2. MMmm, blev tokhungrig nu, så det är bäst att kila och fixa något snabbelisnabbt! Har nästan stökat undan alla mina vaser..men ska nog samla ihop dem för en samlingsbild snart innan de är helt undanstuvade...ojs, vad magen kurrar nu, hihi..

    Kramhögar Lycke

    SvarSlett
  3. Å invitere gjester er den beste pådriveren for å få huset i orden - og få gjort slike ting man til normalt ikke finner motivasjon til å fullføre eller sluttføre. Jeg er ikke så veldig glad i lam, men sammen med fetaost, soltørkete tomater, deilig saus og gode poteter høres det ut som en blanding som kunne gått rett hjem i ganen min. Jeg har hatt så stor glede av å se på 4- stjernes middag på TV Norge - og forsåvidt også kolkka halv ått hos meg på tv 3. Masse motivasjon tl å gå løs på 3-retters middager. Det er bare det med den tiden da. Ungene våre fyller sin fritid og dermed også vår med mye aktiviteter - og glade er vi for det ;). Neste fase i livet mitt - da skal jeg bli skikkelig flink til å lage mat. Det tenker jeg på.

    SvarSlett
  4. Hallois susa=)
    Jepp...Ive got it ive got it.....
    HERLIG:...Hr D la det på kjøkkenbenken uten at han hadde fortalt meg om det...og hva spaner mine øyne lørdag ettermiddag???:::
    BOLIG LIV!!!!!!
    YES!!!
    Så søte juleting du har handlet...det kribler i julehandle shopping fingrene mine altså-...Og du...gjett....jeg skal til København 10-12 desember YABA DABA DOOOOO.....Im sooo happy...
    Pugh!!
    Sånn får roe meg litt ned her nå...KOm nettopp hjem fra trening og var litt gira der et par sekunder...*fnis*--
    Så digg den maten hørtes ut da...nammi nam lammi lam.. Også herlig lilla/rosa pyntet bord...detta kan du.
    Men du...utsikten din er jo formidabel flott synes jeg..VI hatr jo utsikt vi og...og noen ganger inbiller jeg meg at Mjøsa er Oslofjorden..hihi...Men...akk å ve...den ekke det vettu...grr...
    Vel, her kjører bonden ut møkka på jordene om dagen, så det er reint umulig å lufte...Venner meg ikke til den lukta der altså...Fysjamei.
    Vel, får vel rusle meg en tur i dusjen, også tenke ut et blogginnlegg for kvelden...me får sjå.
    Klem fra Nina og hennes hektiske Drops

    SvarSlett
  5. Og du...skjønner hva du mener med at man må få litt av hvert ferdig før gjestene kommer...har en egen liten lang liste da min gode venninne fra Kolbotn kommer til helgen på overnattings hobbyeringsbesøk....
    Much to do...må jo vise huset skikkelig frem...
    Stakkars Hr D..ham må før helgen, tapetsere ferdig i kjelleren, vaske vinduer, ordne peisovnen i kjellern...++++hoho...(han liker det litt også skjønner du).

    SvarSlett
  6. Gud nå ble jeg sulten!!! Høres himmelsk ut med fyll av fetaost og alt det andre gode. Skal jammen snappe med meg en brosjyre neste gang jeg er i butikken!
    Herlig borddekking igjen!
    Jeg er jo helt med bare jeg ser snurten av unikkoblomsten jeg da og heldigvis finnes serviettene i mange fargenyanser slik at jeg kan variere litt :)) Når det kommer gjester er jeg også helt virvelvind og det er da jeg også får gjort ferdig påbegynte prosjekter..Og så er det så deilig dagen etter når man våkner og har hatt en koselig kveld og huset er ryddig og det forhåpentligvis er noen gode rester i kjøleskapet :))
    Ha en fin mandag videre! Klemmer fra Kardemomme :)))

    SvarSlett
  7. Mmmmmm.......... Det lyder meget lækkert. Inspiration til den lammesteg, jeg skal igang med på onsdag.
    Ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
  8. Kjære Minmill! For en utrolig søtt dekket bord, kjempeflott! Du er vel flink med dette, du! Her er det også tid for å ringe vindupusseren :) Han er da virkelig mitt favoritt straks på annen plassen etter mannen min, hihi! Jo, vi hadde da fine dager på Italiaferiene. Heldigvis måtte jeg ikke arbeide i dag, men i morgen er det jobb igjen. Gutta har fortsatt ferie, så skal det bli barneprogramm i ettermiddagene :) Her er det veldig høstlig også, flotte farger og høstlukt. Ha en fortsatt koselig kveld! Klem fra Pillepalle

    SvarSlett
  9. Så koselig oppdekket bord, med Mrimekko og det hele! Og samme dekkbrikker som jeg har, bare mine er RØDE, og har aldri vært i bruk! venter fremdeles på spisebordet!
    Og slik utsikt fra stuevinduet har jeg også, er det ikke herlig? Mange misunner meg utsikten, og jeg orker ikke tanken på å flytte og miste den, og se rett inn i en vegg!
    Deilig mat du beskriver. min mann er god på sånne retter, så det overlater jeg til han. Når spisetuen kommer blir det nok en gedigen vennefest her. Gleder meg alt, jeg!! hi hi
    Flotte gla`vaser med farger!
    Ha en fortsatt herlig mandagskveld!

    SvarSlett
  10. Hei. Flott blogg du har. Og så artig å se: jeg har ikke blogget om den ennå, men spiseplassen din er presis som min! samme møbler! :) Ha en strålende mandagskveld.

    SvarSlett
  11. Så koselig pyntet bord!! Og så vakre vaser du har!! Liker den knall gule kjempegodt =D
    Ha en koselig kveld hilsen M

    SvarSlett
  12. DET bordet var det fineste jeg har sett på lenge, jeg er helt hekta på lilla for tia, har egentlig alltid vært det,men i år har jeg fårr ganske mange flere muligheter til å gjøre noe med det ;o)

    Må vel kjøpe de marimekkoserviettene likevel, kikket på dem på lørdag men skulle tenke litt på dem...nå har jeg tenkt ferdig ;o)))

    SvarSlett
  13. Ljuvligt med alla dessa lila nyanser...lam låter gott mmmm.
    Kram på dig!

    SvarSlett
  14. Vacker dukning!
    Vi får hem lamm som vi ska stycka på fredag denna vecka. Ser fram emot lammstek, det är väldigt gott!

    SvarSlett
  15. Hehe!!! Du har helt rett i at veggene på syrommet snart buler. Så derfor har jeg tatt meg en tur inn på naborommet som er min manns kontor og laget en liten skisse over hvordan det hadde blitt om jeg rev veggen mellom rommene og overtok hele greia. Vi har en garasje som er bygget under huset og som brukes til snekkerbod..Tenkte at mannen kunne sitte i garasjen.Vet ikke om han er enig men jeg skal ta det opp i kveld :)Må jeg velge mellom mann og stoffer blir det selvfølgelig.......stoffene hihi!!!
    Ja jeg fant sinnsykt mye fint i helgen og nå tror jeg at jeg har blitt besatt! Fullstendig avhengig av dette adrenalinkicket det er å finne slike godbiter..Jeg er ikke spesielt glad i espresso siden den er så sterk men maskinen var så fin og den ble lekker på benken ;)
    Men jeg skal eksperimantere litt og se om jeg kan lage noe jeg liker..Kan jo bare stille inn styrken på kaffen..Er dessuten nysjerrig på steameren som jeg ikke har peil på hvordan jeg bruker. Mannen min fant bruksanvisning på nettet men jag er utålmodig når det gjelder bruksanvisninger og har ikke brukt tid på det ennå..Ender vel med at den blir stående og støve ned hihi!! Bruker alltid presskanner når vi har gjester og det fungerer kjempebra..Aberet er at kaffen kjølner fort..Smartere med bialitten eller var det dualitten?
    Eller duppeditten hihi!! Jeg er ikke så bevandret i kaffemaskiner..
    Ha en fin dag videre i hvertfall!
    Siste utgave ov Bolig Liv var SÅ fint og jeg bobler helt over av inspirasjon nå. Vil gjerne både male, sy og klippe på en gang men får nøye meg med hekling og bok siden formen ikke er på topp :))
    Klemmer fra Kardemomme :))

    SvarSlett
  16. wow..for en utsikt du har!!
    vi er så heldige at vi har utsikt til sjøen og det er bare noe herlig med det! veldig pent bord du haddet dekket...fagrerikt og fint!
    håper du har det bra.
    og om jeg blir desperat nok slår jeg til på de klipsene;) men jeg skal prøve å fikse selv først. :)

    SvarSlett
  17. Nydelig dekket bord, Minmill!

    SvarSlett
  18. Hei igjen :))Her krasjet pc'en rett etter at jeg hadde lest kommentaren din på formiddagen og jeg er ikke på lufta før nå.
    Måtte vente til Herr nellik kom hjem fra jobb og nå har han jobbet med pc'en i hele kveld..Tror jeg venter med å ta opp det vi snakket om før i dag heh!! Bad timing :))
    Selvfølgelig er det JEG gjør viktigst ;) Jeg skal øyeblikkelig ta kvelden nå. Måtte bare surefe en liten runde og nyte at jeg er på nett med verden utenfor igjen!
    Klemmer fra Kardemomme :))

    SvarSlett
  19. Åhh for en flot bordopdækning. Jeg elsker måden du bruger farver på - det er spændende og meget interessant. :0) Og maden lyder til at være utrolig lækker!

    Alle de smukke vaser du har står så flot der i vinduet ... Skønt for øjet.

    I din kommentar på min blog, fortalte du, at du ikke har læst Isabellas magasinet, som er dansk. Jeg vil vældig gerne bytte med dig. Jeg tænker at der må være et boligmagasin hos dig, som jeg ikke kan finde her i DK - så tag kontakt til mig, hvis du er interesseret i at bytte et magasin. :0)

    Mange hilsen fra
    Charlotte i DK
    www.herhosmig.blogspot.com

    SvarSlett
  20. hvor har du funnet knotter til stolbena? Har samme sort stoler som deg, men får svarte striper på mitt hvite gulv, i tillegg til bråket...

    SvarSlett
  21. Hei Anonym! Knottene fant jeg på den danske web siten www.kilde.dk. De oppgir at de har forhandler i Norge, møbelkjeden Bolia.

    SvarSlett
  22. Hei hei - flotters bord..som alltid hos deg - herlige farger!

    ..jeg venter i spenning - er det sendt?

    SmilKKann

    SvarSlett
  23. ÅÅÅÅ låter jättebra med lite servetter till mig - tjoho!!! JÄTTEGÄRNA såklart!! Nu visar jag en del av mina burksamlingar om du vill kika in...men vaserna kommer allt snart om snart!!!

    Underbar dag till dig goaste Minmill!

    Kramhögar Lycke

    SvarSlett
  24. Hei! Ny i bloggverden jeg:). Så fint dekket bord, det er alltid koslig å kunne ha gjester å pynte litt rundt det:).
    Jeg ser meg litt rundt på ulike blogger å får inspirasjon samt at det er utrolig morsomt å få titte inn hos dere, takk for det.
    Ønsker en fin helg.
    mvh
    Liv Ingjerd

    SvarSlett
  25. Hei igjen!!..var redd du hadde glemt meg!! Smil!!..gleder meg til uka!

    Ha en knall søndag!

    KlemKKann

    SvarSlett

Jeg er avhengig av tilbakemeldinger fra dere lesere for at bloggen skal drives og være interessant. Gi meg gjerne ris og ros, alt tas imot med stor takk. Ha en fin dag!!!