onsdag 13. februar 2013

Batikk DIY ***love

Batikk ble en interiørtrend i fjor, men jeg tror batikk vil holde seg i interiørbildet en stund til. For en stund siden skrev jeg at jeg ville prøve meg på å lage batikk. Som sagt så gjort. Jeg har et puteprosjekt på gang med fire forskjellige batikk teknikker. Putene er ikke ferdig sydd, derfor må jeg vise resultatet fram til nå. Her er fire forskjellige batikk mønstre.

Fra venstre er det stripeteknikk, sirkelteknikk, bretteteknikk og til slutt vriteknikk.


Det er sirkelmønsteret jeg liker best.


Bretteteknikk mønsteret likte jeg også. Det minner meg om Tine K sine mønstre som de har på noen bokser.

Jeg brukte linstoff som på forhånd ble vasket og tromlet. Det er brukt bomullhyssing til å lage mønsterne og til slutt sort tekstilfarge før jeg puttet alt i vaskemaskinen. Jeg skulle gjerne vist oppskrift på batikk og hva jeg gjorde underveis, men i mørket så er det ikke særlig gøy å ta bilder å vise frem. Jeg vil heller henvise til noen nettsteder som jeg selv brukte:

http://www.youtube.com/watch?v=G_rn4Losp1E. Se alle videoer fra Expertvillage om Batikk mønstre. 

Jeg må innrømme at jeg bommet på første forsøk og brukte for lite hyssing. Det ble bare noen puslete striper i stoffet. Jeg hev meg ut til stoffbutikken og fikk kjøpt opp en ekstra ladning med linstoff og satte igang igjen. Det gjør meg ingenting og feile, bare jeg lærer ut av feilene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er avhengig av tilbakemeldinger fra dere lesere for at bloggen skal drives og være interessant. Gi meg gjerne ris og ros, alt tas imot med stor takk. Ha en fin dag!!!