tirsdag 13. juli 2010

Opprkrift på Oreo Kake


Bedre sent enn aldri.....iallefall her er oppskriften på Oreo kaken slik jeg lovte å dele med dere. Det er lenge siden, jeg vet, men sommer og sol tok meg med storm. Jeg ble faktisk litt mumie igjen. :-)


O R E O  K a k e

• Ca. 450 g Oreo Kjeks
• 100 g smeltet smør (fungerer bra med Melange)
• 1 pk Phildelphia (225 g)
• 2,5 dl melis
• 3,5 dl kremfløte
• 3 spiseskjeer sukker
• 1 pose sjokolademousse (jeg brukte Freia sin med melkesjokoladebiter. Yummi)
• 3 dl melk (til moussen)

Lag 1:
Smuldre 3/4 av kjeksen til en fin masse. Resten av kjeksen brekkes i store biter og settes til side. Smelt smør, og hell det over den finkornede kjeksen og bland det godt. Smør massen i bunnen av en bakepapirdekket springform (ca. 24 cm).

Lag 2:
Miks kremosten med melis til det blir en luftig og kremete masse. Pisk fløte og sukker, bruk ca halvparten av den stivpiskete kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til side. Sett i kjøleskap 30 minutter.

Lag 3:
Lag sjokolademoussen i henhold til pakningen. Rør inn de siste kakebitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap ytterligere 1 time.

lag 4:
Legg et lag med krem på toppen. Pynt med flere kakesmuler eller lag et mønster med smeltet sjokolade.

Kaken blir bedre om den får stå en stund, så dette er en passende kake og lage helt ferdig dagen før et selskap, eller å lage de forskjellige trinnene over flere dager. Den kan også fryses. Husk å skjære rundt kanten i springformen før den løsnes fra kaken. Bilde av kaken jeg lagde ligger litt lenger nede i bloggen...

B O N  A p p e t i t

7 kommentarer:

  1. Har nett laget denne- suupergod:)

    SvarSlett
  2. Hei:)
    Hmm, ser jo nydelig ut.. Kanskje jeg skal prøve meg på den! Håper du ellers koser deg i sommer. Været her i sør er jo ikke akk. å skryte av. Her blir det dyreparken....
    Klem C

    SvarSlett
  3. MMMmm, dette er absolutt min favorittkake!! MOMS sier bare jeg! Fikk vann i munn her jeg sitter!

    Håper sommeren er finere der du er enn her. Her øsepøser det ned :/

    Klem

    SvarSlett
  4. Happy tirsdag!
    Hvordan kan du friste folk på dennbe måten, rett før de skal spise middag..!? Hihi.. Så godt ut, må jeg si. Så nydelige bursdagsbilder lenger ned. De små vimplene er så morsomme!

    SvarSlett
  5. Denne kaken har jeg smakt et par ganger og den er jo bare nyydelig! men ryktene vil ha det til at det er en aldri så liten kaloribombe? sparer oppskriften til vinteren jeg, når jeg kan pakke meg inn i masse lag med klær ;-D

    SvarSlett
  6. Nam, nam , denne skal jeg bake i løpet av sommeren!!

    God sommer!
    Klem Ellen

    SvarSlett
  7. Hei og hopp en tirsdag!
    Endelig avlegger jeg bloggverden og selvsagt Minmill et besøk.
    Så fantastisk den kaken så ut. Har aldri hørt om Oreo kjeks, så det er kanskje på tide å stifte bekjentskap med den.
    Kaffe og sjokoladekake er topp!
    Spent på ditt oppussingsprosjekt!
    Vi holder på i annen etasje med å slipe dørstokker og snart gulvet (gangen) og så er det på med hvitmaling. Da har hele den etasjen malte lyse gulv og det blir fint.
    Gutta Boys er på kino i skrivende stund på " Schrek" sammen med ungdomskusine og fetter i fra Trondheim som har avlagt Sandefjord et besøk. Om ikke lenge skal vi møte dem sammen med svigerfar og broren til mannen min og hans kone og gå på Peppes Pizza. Fornøyde unger med kino og pizza i byen!
    I skrivende stund begynte sola å skinne også. Det har nemlig regnet her i Sommerfjord i dag.
    Kos deg med glade sommerdager, Minmill!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett

Jeg er avhengig av tilbakemeldinger fra dere lesere for at bloggen skal drives og være interessant. Gi meg gjerne ris og ros, alt tas imot med stor takk. Ha en fin dag!!!