onsdag 11. august 2010

Ferierapport

Jeg har min siste ferieuke denne uken. Jeg prøver å kjede meg slik at tiden skal gå ekstra sent, men det er ikke mulig å få det til. Jeg tenker over alt det vi har gjort, og hvordan tiden har flydd. Så da er det vel på tide med et aldri så lite blogginnlegg igjen. Skal se om jeg kommer helskinnet gjennom dette, fordi jeg har en kranglete pc som stopper opp og må restartes hele tiden.

Vi har vært to uker på reisefot. Denne gangen valgte vi å reise alene. Jeg var litt spent på om ungene holdt ut med hverandre, men de var verdens beste venner hele tiden. Bare se bildet over.

Første uken av ferien var vi på Marielyst på Falster. Det er en øy syd for København. Den uken var ren rekreasjon og avslapning for oss. Der var vi hver dag på stranden og badet og solte oss. Stranden er kjempelang og fin, og badevannet var også greit.

Hytten vi leide lå 75 meter fra stranden, så det var bare å ikle seg badetøy og spasere avgårde uten å sette seg i bilen. Hytta var ikke den lekreste på denne jord, så det får holde med et utenfra bilde. Interiøret var ikke sånn som får interiørfrelste sjeler til å dåne. Men siden vi la vekt på avstand til sjøen og at vi var sent ute med å bestille, var dette det vi fikk.

I løpet av ferieuken begynte jeg på hele fire strikke og hekleprosjekter. Jeg er snart ferdig med dem, og skal vise dere hva dette er senere. Du verden så produktiv jeg blir når jeg har god tid. Skulle gjerne holdt på med slikt hele tiden jeg. Det er så moro å skape og lage.

Etter strandferien gikk ferden videre til Berlin. Vi startet første dagen med et market på Strasse des 17. juni. Det er et fast marked som arrangeres hver lørdag og søndag. Jeg angrer bittert på at jeg ikke kjøpte en Kaiser Dell lampe som var til salgs der. Det var mye rart og gammelt å se på, prisene relativt høye, så det ble bare et bilde av et utstillingsdukkehode med hårpynt.

Siden vi dro på tur med barna våre, var vi mange timer i Zoologischer Garten. Denne elefanten ville så gjerne spise trærne på andre siden av sperregraven. Jeg har aldri opplevd maken til mangfold av dyrearter på ett sted, og kan selvfølgelig anbefale andre et besøk her.

Da min mann studerte i Berlin, dro han hit til Operncafe på Unter den Linden. Det var de gangene han skulle flotte seg å kjøpe ekstra gode kakestykker. Det var iallefall metervis med kakedisk her, så vi fant alle noe vi likte.

Brandenburger Tor var en selvfølge å besøke. Titt tei, her er vi....

Jeg må bare nødt til å nevne Sea Life og Aquadom. Sea Life er en vannvittig stilig akvarieanlegg. Det var skikkelig gøy å være der. Aquadom er en glass sylinder fylt med en million liter vann, og i midten av den går en glassheis hvor man kan titte på alle fiskene som svømmer rundt en. Alt dette er bygd midt i ett hotell, så de som bor på hotellet kan kikke på denne gigantiske glassylinderen som er fylt av fisk.

Vi besøkte masse restauranter, men her ble det bare et bilde fordi jeg synes lampene i taket var så kule.

Det var mange drikkepauser underveis for å klare å holde svev i to småtroll.

Denne kafeen gikk i mintgrønn og rosa, så her ble det en is og en liten rast.

Etter tre dager i Berlin dro vi nordover igjen for å være tre dager i København. Det var nesten som å komme hjem syntes jeg etter alt kaoset i Berlin. Velkjente Strædet. Det ble ikke så mange bilder i København. Hehe, jeg var vel lei av å fotografere etterhvert, og siden jeg hadde vært der før, var det liksom ikke noe nytt. Siden det ikke ble så mye shopping i Berlin, så tok jeg det igjen her i København. Her visste jeg jo hvilke butikker jeg ville gå i. Det må vel nevnes at vi var en hel dag på Tivoli for å gi de små en opplevelse de sent vil glemme. Til og med jeg som er en pyse, måtte prøve alle attraksjonene, og jeg synes det var gøy.

Fikk knipset et bilde av disse putene fra DuNord i en butikk i Strædet. Jeg kan fortelle mer om hva som ble handlet i et senere innlegg. Nå får det være nok for denne gang.

6 kommentarer:

  1. Ser ut som dere har hatt en herlig ferie:) Vår erfaring er også at når ungene ikke har andre med seg, er de gode venner heldigvis.
    Danmark er så deilig - vi var der også en uke, men det var lite strandvær desverre - men det var herlig uansett.
    Ønsker deg en fin kveld!
    Kjersti

    SvarSlett
  2. Ser ut som dere har hatt en fantastisk ferie, og kos deg masse denne siste uka og gleder meg til å se hva spennende du har kjøpt og ikke minst dine strikkeprosjekter...
    klem victoria

    SvarSlett
  3. Fint med ferie ja- men godt å komme hjem også;) Fire hobbyprosjekter var ikke verst det heller da;) Likte den rosa kafeen;)

    SvarSlett
  4. Heisan kjære Minmill
    Velkommen hjem til mor Norge!
    Det hørtes ut som fantastiske feriedager dere har hatt med masse variasjon og opplevelser.
    Kunne godt tnekt meg å prøve Falster en gang jeg også. Vi får jo som kjent gjerne puttet inn noen danmarksdager i løpet av sommeren. Det må liksom til.
    Skulle gjerne vært i Berlin igjen også. Var der sommeren etter muren hadde falt og kakket på den med meisel.
    Så har vi som så mange andre bloggedamer avlagt Danmarks hovedstad et besøk. København må da være interiørbloggerenes by framofor noen!
    Er spent på mer referat fra den byen. Var du innom Husflid tro???
    Her begynner hverdagen så smått å
    innta oss. Far i huset er startet på jobb igjen og fotballtreningen for gutta har begynt.
    Gutta Boys og jeg nyter imidlertidig denne siste ferieuka.
    Ha glade sensommerdager, Minmill! Kjekt å høre fra sommeren din og fantastisk flotte bilder!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
  5. Ser ut så dåkke har hatt ein superfin ferie :o)

    Flott innlegg!
    Siste ferieveka her og, og den nytes i fulle drag. Slite og med å kjeda meg, så dagane går ALTFOR fort.

    Ha ei superfin siste ferieveka :o)

    SvarSlett
  6. Vilken härlig bild den översta var på era flickor - såå söta! Verkar vara en härlig semester ni har haft!

    Kraam Lotten

    SvarSlett

Jeg er avhengig av tilbakemeldinger fra dere lesere for at bloggen skal drives og være interessant. Gi meg gjerne ris og ros, alt tas imot med stor takk. Ha en fin dag!!!